En boklista


Då jag alltid har varit en bokslukare (Ibland mer och ibland mindre aktiv sådan) så tyckte jag att den här listan passade mig. Hittade den hos Prick-Julia som i sin tur hade hittat den någon annanstans.
 
Snabbläsare eller långsamläsare?
Snabbläsare deluxe. Ibland för snabb för mitt eget bästa. Läsa om de senaste sidorna för att förstå vad som hände egentligen, det är min grej det. Ibland.
 
Tegelstenar eller tunnisar?
Gärna tegelstenar eller sådär runt  400-500 sidor. Om jag slipper bära runt på den såklart.
 
Bibliotek eller bokhandel?
Jag älskar bibliotek och kan gå runt där i timmar. Skaffade precis bibblankort här i stan och tänker att jag ska läsa igenom lite av sortimentet. Älskar känslan av att bara kunna plocka en bok från en hylla och slå mig ner någonstans i en skön fåtölj. Det är sannerligen mycket praktiskt att kunna reservera en bok, få ett sms som säger att "nu är den här" och sen gå och plocka hem den, helt gratis. Fast å andra sidan kan jag gå runt en bra stund i bokhandlar också och jag älskar att fylla bokhyllor med böcker så jag kan nog inte riktigt välja. 
 
Ljudbok eller e-bok?
Aldrig provat något av dem och just nu känns det inte som att jag kommer att göra det heller. Fast det är ju helt klart fantastiskt att ljudböcker finns för alla med lässvårigheter och som av andra anledningar inte kan ta till sig en bok via läsningen.
 
Inbunden eller pocket?
Pocket om den ska tas med någonstans. Annars vill jag gärna fylla bokhyllan med inbundna böcker. Fast de blir färre och färre det måste jag erkänna..
 
Vampyrer eller spöken?
"Cirkeln, eld och nyckeln"-serien är ju lite spökaktig och den gillade jag. Fast sista boken har jag inte läst än kom jag på nu!
 
En i taget eller slalomläsning?
Euhmm..crazy slalom här. På mitt nattygsbord ligger just nu "Egenmäktigt förfarande -en kärlekshistoria" av Lena Andersson (kommit typ hälften), "Nybyggarna" av Willhem Moberg (kommit kanske 50 sidor, läst de två tidigare delarna innan), "I kroppen min" av Krisian Gidlund (Inte vågat börja läsa än pga rädsla för stora känslor) samt en lättsam (men tjock) bok av Lucy Dillon som jag inte just nu minns namnet på (och som jag lånade på biblioteket i måndags och på den står det "7 dagars lån" så den prioriteras lite nu kan man säga). I bokhyllan plockar jag också då och då ut Lotta lundgrens "!0 lektioner i matlagning" och så läser jag några sidor i soffan..
Som sagt, crazy slalom. Och inte för att jag inte gillar någon av böckerna, jag kan bara inte låta bli att börja i böcker som jag köper och så råkar jag köpa en bok medan jag fortfarande håller på att läsa en.. Och så håller det på i en oändlighet och har alltid gjort.
 
Nytt eller gammalt?
Det mesta som jag läser är nog ändå ganska så nytt men har tagit mig igenom lite Dostojevskij (reseravation för stavning) och så håller jag nu på att läsa Utvandrarna-serien (I höst blir det Utvandrarna på Dramaten och nästa år Kristina från Duvemåla i Göteborg!)
 
Bokmärke eller hundöra?
Gör aldrig öron. Alltid bokmärke. Eller så inbillar jag mig att jag ska komma ihåg vilken sida jag var på om jag inte skulle hitta något att lägga emellan.. Det funkar inte alltid så bra..
 
Snacks eller godis?
Brukar nog inte äta så mycket. Mer dricka i så fall. Kallt vatten på sommaren och gott te när det är mer ruskigt väder.
 
Skräck eller chicklit?
Sannerligen ingen skräck. Lite chicklit ibland kan jag känna är skönt. Lite som med "vanliga romantiska filmer", man slipper liksom tänka och får en historia presenterad för sig som man vet hur den kommer att sluta. Kan ändå vara en helt okej bok.
 
Soffan eller sängen?
Spelar ingen som helst roll!
 
Inne eller ute?
Beror sannerligen på vädret!
 
Originalspråk eller översättning till svenska?
Franska böcker läser jag helt på franska (och tro nu inte att det ofta händer att jag läser på franska! Men några böcker har jag, några lästa och några olästa). Köper alltid någon när jag är i Frankrike och får känslan "NU ska jag börja läsa franska böcker igen". Och vad händer..jo, boken från Paris förra året står där i bokhyllan och hånar mig lite lätt varje gång som jag tittar på den. Kanske det är dags i sommar? 
Har läst pinsamt få böcker på engelska, Harry Potter var man ju "tvungen" att läsa först på engelska då den svenska översättningen kom senare.. Ja, på den nivån är det nog. Men ingen människa är ju perfekt.
 
Poesi eller prosa?
Alltså, jag är en sån där person som önskade att jag kunde uppskatta poesi som den är. Eller missförstå mig rätt, jag kan absolut uppskatta fina dikter och fina texter. Men jag är sämst (sämst) på att tolka, tycka och tro när jag läser. Sorligt men sant. 
 
Kvinnliga författare eller manliga författare?
Jag vill läsa böcker från bra författare.
 
 
Boken eller filmen?
Boken. Alla gånger.
 
Kokbok eller bakbok?
Lite svårt att bestämma mig men jag har nog flest bakböcker så det får bli svaret.
 
Kärlek eller spänning?
Kärlek. Jag är dålig på deckare och sånt. 
 

Kommentarer

Kommentera här: