Det stora köksplaneringsinlägget - inför renovering

Jag tänkte att det är dags att strukturera upp hur jag tänker kring det här med köksrenovering. Mycket för min egen del så att jag kan ta med mig det vid köksritning och när vi börjar prata med hantverkare men kan ju vara kul för er att kika på också tänkte jag.
 
Jag gillar många stilar och har velat fram och tillbaka mest hela tiden kring hur det här köket ska arta sig. Till slut kom jag (jag säger jag då jag sköter tankegångarna men han som gör oss till vi är med på tapeten) fram till att en sekelskifteslägenhet ska ha ett sekelskifteskök - men det får bli med en liten tvist. 
 
 
Jag tänker mest öppna hyllor på väggen (med något undantag) och bra med förvaring i underskåpen. Som det här köket som tillhör Johanna Bradford (fast nu är den lägenheten såld, bild från mäklarfirman, och någon annan lycklig person får ta över).
 
 
Kakel. Kvadratiskt vitt kakel i halvförband, det har jag varit säker på länge. Det som återstår att besluta är färgen på fogen, svart som i den här lägenheten som sålts via Fantastisc Frank eller något gråare.
 
 
Bänkskiva. Om vi inte hade valt ett vitt kök skulle jag vilja ha en vitbetsad ekskiva (jag inbillar mig att jag kommer att kunna sköta den exemplariskt..). Marmor/marmorliknande är ju annars det mest tidstypiska men kanske blir det en i ek ändå, dock inte vitbetsad då. 
 
 
Luckor och stommar. Marbodals Fagerö eller Ikeas Sävedal (som är en nyhet faktiskt, kom mycket lägligt!) är de luckor som det har stått emellan och jag tror vi har bestämt oss för ikea nu. Den där "ramen" (ursäkta dålig luckkunskap) runt luckan är typiskt sekelskiftig och jag gillart. Titta bara på köket hos Krickelin, både fina luckor (dock ej ikea) och marmorskiva. Kanske ska köra på det ändå, marmor alltså (denna beslutsångest..).
Färgen blir vit då vårt kök är rätt så mörkt med endast ett fönster och en liten dörröppning med noll ljusinsläpp.
 
Klicka på bilden för källa
 
Diskho och blandare. Jag vet ialla fall vad jag inte vill ha, jag vill inte ha en blandare där man reglerar kallt och varmt på olika sidor av kranen. Det mest opraktiska jag vet även fast det är en ursnygg kran. Vit porslinsho eller en i rostfritt stål återstår att se, tänker att jag ska höra lite med kunnigt folk kring vad som är bäst. Två hoar(delad ho skulle jag vilja att det är i allafall då det är smidigt.
 
Piff och andra idéer
→ Jag vill ha en stång under de öppna hyllorna för att kunna hänga användbara köksredskap på.
→ I ena hörnet av arbetsbänken, på kortsidan, ska vi ha hyllor för kokböcker. Svårt att förklara men jag hoppas det går att genomföra. I mitt huvud är det mycket fint. ;-)
→ Våra köksstolar ska målas och helst vill jag hitta ett runt bord, inspirationsbild härifrån.
→ Belysning. Antingen hängande lampor eller såna här nedan, det är snyggt i kök tycker jag.
→ Diskmaskin, spis och ugn behåller vi. Vi ska byta ut kyl och frys, som är de äldsta vitvarorna i köket, och istället sätta in en kombinerad kyl/frys för att få mer plats för förvaringsskåp. Fläkten ska också säljas så att en fläktkåpa kan sättas in.
 
 
Bra sidor för mer köksinpiration. 
→ Byggfabriken sprudlar av inspiration och köksgrejer att handla hem, ni som gillar funkis (och jag med er) kan också kika in på deras funkisinriktade sidor. 
→ Min pinteresttavla Ytterst trivsamt i köket. Och pinterest överhuvudtaget såklart.
Järfälla kök. Här kan du beställa nya luckor till dina ikeastommar. Vi var lite inne på detta i början med bestämde oss för att i så fall göra det i ett framtida hus sen där vi ska bo länge länge.
 
I veckan tänker jag ringa första byggfirman för att höra mig för lite, kanske boka tid för att få hit någon och spåna mina idéer med, vad som funkar och inte funkar. Hela projektet kan gå snabbt eller riktigt långsamt, vi får se.
 
Så, välkomna med på  det här, lite svajiga, tåget. Jag är så h i m l a nervös men det kommer att bli kul. Många beslut och jag fattar egentligen inte hur det går till när man renoverar men även jag/vi borde väl klara att genomföra något sånt här när de flesta andra gör det. Snart kommer det ett "före"-inlägg med hur vårt kök ser ut just nu och kanske lite mer konkreta idéer som jag kan peka ut då.
Håll till godo! (och har ni renoverat kök? hit me med era bästa lärdomar, guld värt!)
 

Kommentarer

JohannaN

Svar: Tack snälla! <3 och så kul att du kikade in hos mig!

2016-04-04 15:27:13
URL: http://www.thewaveswemake.se/slowfashion

Patrik at Brass&Gold | En inredningsblogg på Hannas Room

Det ska bli spännande att följa hur det blir!

2016-04-05 22:32:23
URL: http://brassandgold.com

Kommentera här: