Inför loppissäsongen - Vad jag tittar lite extra efter

Den riktiga loppissäsongen är snart här (hurra!). Numer är vi ju bortskämda med att mycket är öppet även under den kallare delen av året och jag springer ju på loppisar och i second hand-affärer lite då och då, ibland mycket och ibland lite mindre. Det senaste har det blivit en del när jag tänker efter. Jag tänkte i alla fall nu, när våren är här på riktigt (imorgon = april = vår), sammanställa vad jag brukar kika lite extra efter. Jag håller även på att skriva ihop en loppisguide för mina nuvarande trakter och för de trakter där jag växte upp (Småland och Skaraborg med andra ord). Den kommer om ett tag, lite närmare sommaren, så håll till godo.
 
 
Glas, glas, glas. Jag kan inte få nog av saker i glas och jag köper, burkar - både med och utan lock, flaskor och även helt vanliga glas. Man kan inte ha för många och jag gillar även tanken att jag kan ta en fin glasflaska ur min samling, sätta i en fin snittblomma och ge bort till någon jag tycker om. Sommarblommor i flera vaser på ett bord är också en "målbild" jag har framför mig när jag ger bort en 5-krona för en liten glasflaska.
 
 
Skålar, mjölkkannor, kakfat och karamellskålar på fot är också saker i glas som jag gärna plockar på mig. Att använda till tacosgrönsakerna, middagsefterrätten eller lördagsgodiset..
 
 
Porslin från 50-60-talet har länge varit det bästa jag vet. Att fynda fina dekorer är fortfarande en fröjd även fast jag numer inte riktar in mig på det lika mycket som förut. Men ser jag något till ett bra pris kan jag inte låta bli. Jag struntar i om koppar saknas till faten eller om det är lite fult i en kopp. Faten använder jag då istället till kakfat vid födelsedagar eller som blomfat och en kopp kan även agera förvaring för tex suddgummin och gem på ett skrivbord. Äggkoppar blir ljushållare och karotter förvaringsskålar men jag dricker även ur dem då och då såklart, speciellt när det bjuds på kalas.
 
 
Plåtburkar. Min bästa pryl. Det går alltid att argumentera för att en plåtburk ska få följa med hem. Snygg och prakiskt liksom, det kan inte bli bättre. I dessa gömmer sig pysselsaker, ljus, glödlampor, kort, te..osv.
 
 
Jag kikar alltid efter notböcker för att se om det finns något att ha, både att spela men även om det finns några med fina omslag som kan få tjäna som tavla i en ram. Som för oss in på nästa ämne..
 
 
 ..som ju är just tavelramar. Det går att hitta massor med fina för bara några enstaka kronor. (obs bilden är arrangerad för att få in så många loppisfyndade ramar och riktigt så här brukar jag inte sätta upp mina tavlor..)
 
 
Sen tillbaka till porslinträsket. Lite äldre porslin, gärna med blommor, går också hem hos mig. De är ju oftast lite billigare än retroassietterna med känd dekor så det går verkligen att fynda såna här tallrikar fortfarande.
 
 
Sist men inte minst. Mässingljusstakar. Så fint att ställa ett gäng tillsammans på ett bord, en spiselkrans eller i en hylla. Kan kosta lite mer men ibland har man tur och hittar några billigare varianter.
 
Så, det var den sammanställningen det. Jag kikar också på möbler såklart, kan inte låta bli då ett kap skulle kunna dyka upp. Ibland har jag siktet inställt på en viss typ av möbler, pinnstolar till bordet till exempel, det var förra sommarens projekt och nu har vi så det räcker. Och en tamburmajor spanade jag efter länge innan den rätta dök upp. Men ibland ser man dem, de där möblerna som man inte kan lämna kvar även fast planen egentligen inte var att skaffa sig just en sån. (Men hur ska man kunna veta det innan man ser den framför sig tänker jag?) Ett sådant fynd var helt klart vår blommiga soffa, ett av de bästa fynden jag/vi gjort någonsin tror jag.  Vi har även länge letat efter en pinnsoffa till hallen och under påskhelgen stod den där - på en loppis utanför min hemstad. Plötsligt händer det helt klart.
 
Mitt bästa tips är helt enkelt att ha tålamod - det där fyndet står en dag framför dig även fast det kan ta ett tag och när det gör det - tveka inte!
 
Något jag vill bli bättre på är att hitta kläder, jag köper inte mycket nytt heller (kom häromdagen fram till att min vår/höstjacka är inne på sin sjunde vår och har således även utstått sex höstar..jag säger varje år att jag ska hitta mig en ny men det blir aldrig så..), men att sålla bland kläder på second hand är jag verkligen inte bra på. Det får bli mitt förbättringsprojekt för resten av året tror jag. 
 
Vad letar du efter på loppisar/second hand? 
 

Kommentarer

tess

Så himla kul! Jag har aldrig varit den som gått sådär värst mycket på loppisar, men alltså, man kan ju hitta så otroligt mycket fint!!

2016-03-31 12:58:18
URL: http://jaklakrokus.blogg.se

Kommentera här: