Lär känna mig lite mer

Då det är fler och fler som kikar in här (Riktigt kul!) tänkte jag att jag skulle presentera mig lite mer ordentligt.
Jag heter Maja och är 27 år. Jag är född och uppväxt i Falköping och har bott i Schweiz, Paris, Linköping och Stockholm innan jag flyttade till Växjö. 
 
 
I Linköping träffade jag även världens finaste som är anledningen till att jag nu tillslut har hamnat här i Smålandet. Han heter Kalle och är läkare och är inte med så mycket på bild här på bloggen men här är vi. ↓
 
 
Jag arbetar som logoped på en logopedmottagning. Man skulle kunna säga att jag bedömer och behandlar röststörningar, gör sväljningsbedömningar på inneliggande patienter, utreder dyslexi och språkstörningar på vuxna samt bedömer tal- och språkförmågan hos personer som har fått någon neurologisk sjukdom så som stroke. Kommer det in någon som har opererat bort sitt struphuvud pga tex en tumör är det hos mig denne får lära sig ett nytt sätt att tala då stämbanden är borta(händer dock ytterst sällan som tur är), får en patient en trakeostomi (andningsväg genom ett hål i halsen) bedömer jag sväljförmågan och ger andra kommunikationssätt än rösten och ibland hänger jag hos öron- näsa- halsläkarna och hjälper till att bedöma stämband. Hängde ni med?
 
 
Jag har med andra ord inte ett "bloggyrke". Inga jobb att visa här, pluggar inte något intressant ämne (för tillfället) och kan inte greja med projekt hela dagarna som också passar att blogga om. Men jag kan vad alla muskler i struphuvudet heter, det är ju alltid något. ;-) Just att jag har ett vårdyrke har också varit ett dilemma för mig och jag har därför inte varit så personlig och inte visat så mycket bilder. Det börjar jag gå ifrån lite nu då jag själv ju älskar personliga bloggar.
 
 
Jag tycker om att dansa (helst balett och stepp), skriva, fota, promenera och gå på loppisar. Inredning är ett av mina största intressen, många bilder på vårt hem hittar du på min instagram och det blir även en hel del sådana inlägg här på bloggen → se kategorin Hemma. Att ha projekt igång är också ett intresse, om det nu kan vara ett intresse. Förutom vanliga fixaprojekt har jag just nu en "starta eget"-idé som tar upp många tanketimmar och vi funderar även på en köksrenovering. Och så målar jag om saker, har just nu dille på att måla om. Jag älskar att ha många bollar i luften, att skriva listor, planera och se hur ett arbete utvecklar sig från 0 till helt klart. Då mår jag som bäst.
 
 
Paris är min bästa stad och jag åker gärna på semester till Frankrike. Mest för att jag då får prata franska som jag gav mig attan på från sjätte klass att jag skulle kunna flytande i vuxen ålder. Flytande är väl att ta i just för tillfället men franskan ligger närmare i munnen än engelskan och det är jag glad för.
 
 
Annan småfakta:
→ jag älskar frukostar → Dobidoo är ett av mina favoritprogram → jag gick estetiska programmet med dansinriktning på gymnasiet → jag bor på tredje våning utan hiss → jag försöker lära mig att äta bönor → jag är allergisk mot rå morot → jag har varit med i en steppmusikal → mormors äppelmos är godast → jag tycker om att sortera saker → jag är morgonpigg.
 
 
Hoppas ni ska fortsätta trivas härinne hos mig som ibland får för sig att jag ska bara fota lite innan det är dags att gå till jobbet. Fullt påklädd å allt. 
 
Ha en fin söndag, tjing!

Kommentarer

Amanda

Försöker också lära mig att äta bönor, har alltid haft svårt för konsistensen... Men måste säga att det går bättre och bättre :)

2016-04-03 10:56:40
URL: http://momentswithme.blogg.se

Jessica

Åh vad roligt att få veta lite mer om dig!! Tycker ni har så himla fint hemma också <3

Svar: Tack! Vad glad jag blir för din kommentar.
Maja

2016-04-03 23:18:33
URL: http://jessicaandersdotter.se/blogg

ISA

haha jag lär mig fan ALDRIG skillnaden på logoped och ortoped ;))

Svar: Haha, du är nog inte ensam. Ortopeden gillar ben och logopeden kommunikation och munnar ;-)
Maja

2016-04-03 23:39:58
URL: http://isabyl.devote.se

Wilda

Kul att få lära känna dig lite bättre! Du har ju en fantastisk känsla för inredning! Blir så fascinerad av ditt hem varje gång. Och jättekul att du är logoped ju. Jag gick länge hos en logoped eftersom jag var så osäker under tonåren och fick knutar på stämbanden av all stress. Det gjorde gott när jag vågade prata mer.

Svar: Åh vad glad jag blir av din kommentar! Tack!Och vad skönt att du fick hjälp!
Maja

2016-04-04 17:35:50
URL: http://reaktionista.wordpress.com

Ida här och nu

Va roligt att få läsa lite om dig. Låter som ett väldigt spännande jobb. Men förstår att de är en svår gräns när man har ett sånt yrke och att blogga och vara personlig. Kram

2016-04-05 22:34:30
URL: http://idaaharochnu.blogspot.com

lovisa

åh sicket mysigt inlägg!

2016-04-17 11:25:11
URL: http://polichinelle.se

Kommentera här: