18 boktips på bokrean

 
Bokrean är min bästa rea och på onsdag börjar den! I år tänker jag faktiskt till och med vara där på morgonen nån halvtimme efter öppning då jag ändå passerar förbi på väg till jobbet. Jag har sammanställt en liten lista med 18 böcker som jag funderar på att köpa, böcker jag har läst som jag vill tipsa om och några böcker som jag är nyfiken på. Plus lite barnböcker då jag inte kan låta bli. Då utbudet är typ oändligt i alla bokhandlar och e-bokhandlar valde jag att främst fokusera på böcker på akademibokhandeln då det är där jag framförallt kommer att handla. Många av kedjorna har ju även en hel del samma reasortiment. Så. Varsågoda, här kommer mina bästa bokreatips.
 
 
 
Den franske bagaren av Sébastien Boudet
Charmig fransman och efter att ha lyssnat på ett föredrag av honom om surdegsbröd så var jag fast.
 
Lomelinos tårtor av Linda Lomelino
Urfina att se på och jag kan med 100 procent sanning säga att i alla fall en av dem är god, för just en har vi lyckats göra ur denna bok.
 
 
Mera Vego av Lisa Bjärbo och Sara Ask
Bättre vegopepp finns nog inte att hitta. Dessa recept har gjort att till och med jag klarat av att äta hela kikärtor.. Och missa inte att de även har kommit ut med ytterligare en bok, den ska absolut införskaffas till detta hushåll inom kort.
 
 
Tio lektioner i matlagning av Lotta Lundgren
En annorlunda kokbok där du får lära dig det mesta, varvat med finfina recept. 
 
 
Tango för vilsna själar av Lucy Dillon
Ibland (För det mesta) behöver man läsa en bok som man bara läser för underhållningens skull utan att författaren har vunnit en massa priser, språket är i högsta klass och en bok där det inte går att analysera sönder handlingen (när jag tänker efter så är det nog oftast sådana böcker jag läser.. det behöver inte vara så himla allvarligt och intellektuellt jämt). En sån där bok där de får varandra på slutet men vägen dit är lite brokig. Sådana är Lucy Dillons böcker och jag tycker de är perfekta att läsa när jag bara vill läsa något utan att tänka för mycket.
 
 
Not that kind of girl av Lena Dunham
Gillar man serien Girls så gillar man denna bok. 
 
Den store Gatsby av F Scott Fitzgerald
Filmen var bra så jag undrar om boken också är det. Får se om det blir ett köp.
 
Flera boktitlar av Jojo Moyes
Själv har jag läst samliga förutom "Arvet efter dig" som därför blir perfekt att fynda. Jag kan verkligen rekommendera alla hennes böcker. De är fina allihop.
 
 
Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar, av Lena Andersson.
Jag har läst egenmäktigt förvarande och tänker nu även ta mig an Utan personligt ansvar som jag har hört mycket gott om.
 
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
Vi slussas mellan Miriams två världar, "nutid" i Sverige och krigstider i Tyskland. Jag gillar historiska böcker och när historien berättas genom tillbakablickar. En av de bästa böckerna jag läste 2015. Läs!
 
 
Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg
Vill man ha denna serie i sin boksamling kan man passa på. Är väl på ett sätt allmänbildning att ha läst dessa böcker, eller i allafall den första.
 
Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong
Har inte läst vad denna bok handlar om men jag brukar gilla böcker som kommer ut på detta förlag och som är skrivna av halvfranska/franska författare.
 
 
Raska på, Alfons Åberg av Guilla Bergström
Vem gillar inte Alfons liksom?
 
Puttes äventyr i blåbärsskogen av Elsa Beskow
Fin bok som möjligtvis finns på vinden hemma hos mina föräldrar men jag vill nog ändå köpa detta nya exemplar.
 
 
 Ivar träffar en stegosaurus av Lisa Bjärbo och Emma Göthner
Har bara hört gott om denna serie om Ivar som ger sig ut på äventyr bland dinosaurier. Samma författare som till "Mera vego". (ps. Hon har en blogg också, Lisa, HÄR hittar du den. Riktigt kul!)
 
Jag såg även att det finns finfina böcker om Pelle Svanslös, Madicken, Bullerbyn och en Jan Lööf-bilderbok. Jag brukar köpa barnböcker på rean för att ge bort men tänker i år att jag ska börja komplettera samlingen vi har här hemma där det mesta har fyndats second hand.
 
 
Rum för kidsen av Isabelle McAllister
Denna bok blev riktigt hyllad när den kom och jag tycker den ser så härligt lekfull ut. Absolut en bok som jag vill ska få joina de andra finböckerna som finns på denna hylla.
 
 
Marshmallowstestet - att bemästra självkontroll av Walter Mischel
Blev nyfiken på denna när jag hörde en intervju med forskaren. Även kul att läsa något annat än skönlitteratur ibland.
 
Denna dagen, ett liv - en biografi över Astrid Lindgren av Jens Andersen
Såg dokumentären om Astrid Lindgren när den gick och jag tänker att det här är en bok som jag gärna vill ha i bokhyllan. 
 
Efter att ha skrivit ner denna lista känner jag att jag nog aldrig har varit så pepp på så här många böcker på någon bokrea innan. Tur att jag redan har/har läst en del av dem för annars hade jag sannerligen blivit ruinerad. 
 
Ge gärna tips tillbaka om du har något! Så. Men då återstår det väl bara att säga:
 
GLAD BOKREA!
 

Kommentarer

Amanda

Mycket bra tips :) jag brukar faktiskt inte köpa så mycket böcker på bokrean då jag föredrar pocketböcker, men ska nog ta och kolla in årets receptböcker iaf ^^

Svar: Jag föredrar egentligen också pocket (såg iofs att jag det var en del pocket på rean också, framförallt e-bokhandlarna tror jag ) men tycker det är så fint att ha lite "riktiga böcker" i bokhyllan, haha.
Maja

2016-02-23 10:32:46
URL: http://momentswithme.blogg.se

maja

Tack för tips! "Jag heter inte Miriam" var en 2015-favorit även för mig och "Arvet efter dig" står jag i reservationskö för på bibblan. Får se om det blir något bokrea-besök för min del, har blivit lite snål nu när jag jobbar på bibliotek och lätt kan låna istället. ;) Samtidigt vill man ju äga en del böcker, speciellt när man drömmer om att placera sina böcker i färgordning, vilket jag gör. ;)
Ha en fin dag!

Svar: Jag står också på reservationskö, tror jag är nr 53 eller nått..haha. Så det blir nog ett köp (extra billig på akademibokhandeln första dan - tips!) så att bokhyllan kan fyllas ut lite här hemma. :-)
Maja

2016-02-23 10:44:31
URL: http://majjaeriksson.blogg.se

Pernilla

Bokrean är min bästa rea också! Har hittills "bara" köpt fyra böcker. Letar efter Arvet efter dig, som de inte verkade ha nånstans igår!? :( Tio lektioner i matlagning är jag också sugen på. Får nog bli lite kompletterande reashopping på nätet :)

2016-02-27 11:57:23
URL: http://sandydowns.blogg.se/

Alicia

Vad roligt att du tipsar om Mobergserien! Jag hinner nästan aldrig läsa (prioriterar alltid eget skapande) och det synd för jag älskar att göra det. Nu har jag i alla fall, långsamt men ändå, tagit mig halvvägs igenom Utvandrarna och jag älskar varje sida. Sån bokmagi. Känns fint att jag har så himla mycket kvar innan jag är klar med serien!!

2016-03-01 12:15:05
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera här: