Black bean chiabrownie

Här kommer nu ett recept. Det har jag inte publicerat på år och dar så nu tänkte jag att det var dags. Jag har nämligen provat där där med att baka utan mjöl och vanligt socker. Receptet hittade jag i månadens buffé-tidning och fikagästerna gav klart godkänt.
Det här behöver man och receptet säger att det blir ca 24 småbitar och det kan jag nog hålla med om men beror såklart på hur stora bitar man skär.
 
→ Black bean chiabrownie ←
▻ 1 förpackning kokta svarta bönor (ca 400g)
▻ 3 ägg
▻ 2 och en halv msk kokosolja eller olivolja
▻ 2 msk chiafrön
▻ 1 dl kakao
▻ 1 krm salt
▻ 1 tsk vaniljpulver
▻ 1 och en halv dl kokossocker eller rårörsocker
▻ 150g mörk choklad. I receptet står det 60% men jag använde 70%
 
 Gör så här ←
▻ Ugnen ska sättas på 175grader
▻ Smörj en form, ca 26x20cm
▻ Häll av och skölj bönorna. Lägg de sedan i en matberedare (eller handmixer tänker jag fungerar lika bra) och mixa dem slätt. (här läste jag "lätt" istället för slätt..haha så det funkar att det inte är helt slätt innan övriga ingredienser läggs i.. ;-) )
▻ Tillsätt övriga ingredienser förutom chokladen och mixa ihop till en slät smet.
▻ Bryt chokladen och smält i vattenbad. Häll i chokladen i smeten och mixa lite till.
▻ Häll i i formen och grädda i ugnen i 30-35 min. Låt svalna och skär i bitar.
Klart! och servera med lite glass om någon är lite misstänksam till själva grejen att mjöl och socker saknas. Eller förresten. Servera med lite glass ändå, det blir gott. :-)
 
 
 
 

Kommentarer

Linda

såg riktigt gott ut.

2015-03-29 18:30:07
URL: http://www.nouw.com/LindaLinnros

Sandra Lundin

Haha blir alltid så rädd när det är bönor med i receptet för jag har ett misslyckat försök i bagaget som inte gav världens godaste smak på kakan. men det här såg ju onekligen gott ut!

Svar: Haha. Jag är allmänt rädd för alla bönor men nu tänkte jag att ni måste jag skärpa mig och våga. ;-)
Maja

2015-04-01 07:53:54
URL: http://atilio.blogg.se/

Matilda

Köpte svarta bönor igår för att jag hade detta recept i åtanke. Det ska bli så spännande att testa!

Svar: Kul! Det var gott!:-)
Maja

2015-04-02 13:20:32
URL: http://www.matildigt.se

Malin Bergman

Oj vad gott, måste prova

2015-04-19 23:32:37
URL: http://hejpasta.se

Isflingan

Måste erkänna att jag var lite skeptisk till det här med bönor i kaka. Men kakan blev mycket uppskattad efterrätt på middagen så jag hade inte behövt oroa mig :)

Svar: Va kul! Jag var också skeptisk i början då bönor inte är min bästa matgrej men funkar ju riktigt bra. :-)
Maja

2016-04-11 22:06:03

Kommentera här: