Några rader om Paris

Hemma igen efter fyra härliga dagar i Paris. Jag/vi har använt kameran trettiofyra gånger. Endast trettiofyra motiv fastnade på bild denna resa. Nytt rekord med hästlängder. Jag kände nästan aldrig behovet av att plocka fram kameran och då blev det så. 
 
 
Jag tänker inte göra någon egen Paris-guide för det är så många som har gjort flera riktigt bra så jag tänkte bara spalta ner sådant som jag tycker man ska göra. Om man har tid. Allt hinner man kanske inte på en resa. Vi hann sannerligen inte allt.
 
➪ Strosa utan mål. Strunta i kartan för ett tag och välj gränder och smågator som du annars inte hade gått på. Du hittar tillbaka så småningom.
 
➪ Sitt ner på många caféer, drick en café/ett glas vin eller något annat du känner för. Gör det minst två gånger om dagen.
 
➪ Gå på loppmarknad om du gillar sånt. Googla loppmarknad Paris så får du fram allt du behöver veta.
 
➪ Två favoritmuseum att besöka: Musée D'Orsay och Musée des arts décoratifs. Och glöm inte butikerna som hör till!
 
➪ Köp alla godsaker du kan tänka dig och ha picknick i en fin park.
 
 
➪ Kika på utsikten från Centre Pompidou (moderna muséet) och besök den fina museum-butiken. (och strunta därmed att köa till utsiktsplatserna i Notre Dame och Triumfbågen).
 
➪ Köp ett "carnet" med 10 metro-biljetter så att ni kan åka lite grann men även gå en hel del.
 
➪ Ät brunch på ett ställe på helgförmiddagen. Finns ställen lite överallt som serverar brunch.
 
➪ Bo i Marais, Belleville eller Bastille-kvarteren.
 
➪ Ät frukost på boulangeriet på hörnet. Baguette (be om pain complet om du vill ha ett något grövre bröd), sylt och croissanter serveras med apelsinjuice och varm dryck. En äkta fransk frukost helt enkelt.
 
 
Sist men inte minst. Njut. Ta timmarna som de kommer. Stressa inte. Gör precis det som du känner för. Då är Paris som bäst.
 

Kommentarer

Hanna

Ah, j'espère que vous avez passé un super week-end à Paris! Ça à l'air d'ètre le cas ;)

Bra tips! Skriver under på alla! Bisou!

2016-06-01 16:47:47

Wilda

Tack för bra tips! Jag ska antagligen till Paris för första gången i höst så då ska jag ta vara på detta inlägg. Det låter som att det är fint att bara strosa omkring och se staden.

Svar: Ja, strosa är nästan det bästa Paris-görat tycket jag. Näst efter att sitta på café :-)Vad härligt med Paris i höst!
Maja

2016-06-05 09:18:13
URL: http://reaktionista.wordpress.com

Synnøve

Åh, Paris er så nydeleg! er einig i at det å gå i gatene og sitte på kafèane er noko av det beste. :)

2016-06-05 15:49:07
URL: http://itadakimat.com

FREEDOMtravel

Låter som en härlig helg! Själv kommer jag alltid hem med hundratals bilder... ;)

2016-06-10 08:42:15
URL: http://www.freedomtravel.se

Jessica

Bra tips! Sist jag och min kille var i Paris så körde vi lite på det stuket att bara ströva runt och se vad som fanns och stanna till på caféer!

2016-06-10 11:57:56
URL: http://yiskha.blogg.se

Charlotte Uleskog

Ja så är det, ibland behöver man bara vara och uppleva och inte ta fram kameran, bra jobbat! :)

Underbart med Paris, inte varit där sen jag var liten

2016-06-20 13:33:24
URL: http://charlotteuleskog.blogg.se

Lovisa (wildisland)

Jag älskar verkligen att bara strosa omkring i Paris!!

2016-07-02 12:36:15
URL: http://wildisland.se

Kommentera här: