Jakten på en hållbar garderob och ett erkännande

Ett av mina mål 2018 är att skapa en hållbar garderob och verkligen tänka efter inför ett inköp. Inte för att jag inte brukar tänka två (eller tre) gånger innan jag köper något utan för att jag vill fokusera mer på hur och vad jag konsumerar.  Jag har varit väldigt ointresserad av kläder (läs: inte tyckt att jag passat i så mycket) och jag måste erkänna att jag därför har haft svårt att lägga pengar (och tid) på just det. Graviditeten förändrade min kropp och jag trivs så himla bra med den nu (Ja, jag vågar faktiskt säga det!). Vet inte om det är just för att jag har den att tacka för så mycket som jag inte kunde relatera till den innan eller om jag bara har blivit äldre och tryggare i mig själv. Vad det än är så är den fantastisk och den kräver kläder som passar just den/mig. 
 
Chans att göra hållbara inköp
Nu när jag får chansen, jag ser det verkligen som en chans, så vilja göra så hållbara inköp som möjligt och de ska vara extra igenomtänkta. Jag ska planera mina köp, läsa på och spara till dem om jag så behöver. Det första plagget kommer att bli en vårjacka då jag fick kassera min jacka i höstas som hade blivit så solblekt och använd av väldigt många höstar och vårar.
 
 
Handla mer (mycket mer) second hand
Sen är det en helt annan grej som också ingår i det här med hållbar gardeob. Shoppa second hand. Jag är grym på möbler och grejer men sämst på att köpa kläder second hand. Det här inlägget presenterar de enda (ENDA!) plaggen i min garderob som inte är nyproducerade. Tre klänningar från Smiley Vintage som är gjorda av gamla klänningar men som är omsydda och så den där kjolen som hänger där nere. Så egentligen är det väl bara ett endaste litet plagg som är second hand på riktigt (ja, jag skäms nästan alltså). 
 
 
Earth Week och en utmaning
Denna vecka är det Earth Week här i Växjö och det händer mycket spännande men jag vet inte om jag kommer att hinna gå på så mycket men denna vecka hoppas jag att alla tänker till lite extra. Tänkte springa förbi ett café på onsdag där det är bokbytardag och byta till mig några böcker och kanske hinner jag förbi biblioteket imorgon för att byta till mig en stickling eller två. I och med Earth Week och jakten på min nya hållbara garderob så utmanar jag här med mig själv: Efter sommaren (är tyvärr tvungen att ta i med tiden, förhoppningsvis händer det dock snabbare än så) så kommer det att finnas minst 5 plagg i garderoben som är second hand och som är plagg som jag gärna bär. 
 
Nu kör jag helt enkelt, någon som är på?
 

Kommentarer

Kommentera här: