Rutiner och föräldraskap efter 14 månader - sömn och nattning

Alla barn är olika. 14 månader som föräldrar är ju ingenting egentligen men en tanke väcktes om att jag ville skriva ner lite om hur vi gör och hur vi har gjort. Mest för att jag själv ska komma ihåg men kanske kan det vägleda någon i sitt föräldraskap. Jag själv var riktigt kunskapstörstande där i början. Läste och läste och läste. Gör jag rätt med maten? Hur funkar det? Varför ska man göra så? Hur gör andra? Osv osv. Behövde både få bekräftelse att jag inte tänkte så tokigt när det gällde något och få vägledning när det gäller något annat. Nu går jag mest på känsla. Så. Det här har passat/passar oss och Hedvig. Vi börjar med sömn och nattning.
 
 
Nattning och samsovning på nätterna
Vi började tidigt med att "natta" Hedvig i sovrummet, redan vid runt 3 månader Inte varje kväll men när det passade att hon somnade på kvällen fick hon ligga där i sitt babynest om hon inte "behövde" ligga på oss. Hon trivdes ju annars bäst i famnen om man säger så men har även kunnat sova själv ibland i babykorgen på dagarna. På nätterna ville hon dock helst sova på oss (mig) och ibland slutade det med att jag också somnade så. Jag litade på mig själv att jag inte skulle vända runt tex. Hon sov annars mellan oss i babynestet med samma tanke bakom där - min instinkt sa att vi inte kommer att rulla över henne och allt annat som man kunde läsa om som kunde hända. Jag minns nu inte när men ändå när hon fortfarande var relativt liten så började hon hamna horisontellt i babynestet, hon rörde sig alltså för mycket för att ligga kvar där. Då tog vi bort det så fick hon ligga mellan oss utan "skydd". Det gick hur bra som helst och när hon blev lite äldre kunde jag börja liggamma på nätterna vilket ju är så skönt då man slipper röra sig en meter i sängen.
 
Vem tar nattningen?
Fram till hon var ca 9 månader ammade jag henne till sömns dvs det var alltid jag som nattade men när vi slutade mer och mer med amningen började vi dela upp nattningen. Tidigare fick hon välling istället men det har vi slutat med nu, men mer om det i inlägget om mat. Varannan natt är planen och sen går vi såklart ifrån den ibland när någon av oss har någon aktivitet på kvällen osv. Den som inte nattar plockar iordning på Hedvigs grejer och får lite egentid. En tid nu har nattningarna tagit nu extra lång tid, uppemot en timme. Hur många gånger kan man sätta sig upp i sängen trots man är jättetrött? Och kasta napp och rulla runt.. Svar: jättemånga.. Känner dock att jag har mer energi för det nu och mer tålamod när jag är i väg och jobbar på dagarna plus att det verkar ha vänt nu då hon somnat på stört flera kvällar idag. *ta i trä*.
 
Sången
Vi har hela tiden sjungit mycket och de första månaderna var det framförallt i sövande och lugnande syfte. Jag har tre låtar, en som jag sjunger och två som jag nynnar som Hedvig har fått höra varje kväll (när jag nattar) sedan hon bara var några dagar. Det var en tanke som jag hade redan innan hon kom och jag är glad för att jag har hållit i den. För den som är nyfiken så sjunger jag K- Kaprifol från Majas alfabetssånger och nynnar sen F - förgätmigej och P - pion omvartannat. Sjuttioelvatusen omtagningar senare så somnar hon, haha.
 
 
Läsning då? 
Det går inte att läsa för Hedvig i sängen utan det får vi göra i soffan innan vi går till sovrummet. Hon blir nämligen alldeles för distraherad av att ha böcker i sängen, hon vill bara läsa mer och mer och mer.. Så rutinen är nu att efter tandborstning och pyjamas få hon sitta i soffan med någon av oss (den som ska natta) och kika på tex Pingu (STOR favorit just nu) som har lagom avsnitt på 4-5 minuter för att varva ner och sedan läser vi en bok om hon inte är för trött för det. Vi läser så mycket under dagarna så just nu när hon är så här liten känner inte jag att det är någon "fara" att hon inte alltid får en godnattsaga.
 
Hur sover hon?
Just nu sover Hedvig relativt bra, något/några uppvak per natt eller så sover hon hela natten (främst när hon sover hos oss hela natten). Vi brukar annars söva henne i vår säng och sedan lägga över henne i sin för att sedan lägga över henne igen någon gång när hon vaknar till under natten. Jag brukar ha som regel att om hon står upp när hon vaknat till så får hon komma över men om hon ligger ner försöker jag natta om. Oftast handlar det bara om att nappen behöver hitta till munnen igen. Nu är det ju dock Kalle, min man, som går upp när hon vaknar då det är han som är hemma med henne. Jag är dock lättväckt så ibland vaknar jag till tidigare än honom och tar då henne pga orkar inte vänta på att han ska vakna till..
 
Så. Det var lite om det här temat som man skulle kunna skriva spaltmeter om. Har ni, som är i samma sits eller som ska bli, några tankar? 
 
 

Kommentarer

Kommentera här: