Tre växter jag har hemma

Växter är ju fina grejer och just nu frodas de faktiskt här i lägenheten. Sticklingar växer så det knakar och de som vintervilat har börjat få blad. Jag tänkte visa tre stycken olika.
 
 
Det här elefantörat är en stickling som jag tog i höstas och moderplantan ser sannerligen inte lika frodig ut. Tror mig se att det börjar att komma små elefantbebisar där nere i jorden och kanske att den skulle må bra av en omplantering, så som den växer.
Förresten, att använda fina kaffe/tefat till blomfat är ett litet tips.
 
 
Jag planterade ner en stickling från mitt palettblad för några veckor sedan och den tar sig fint där på linneskåpet.
 
 
Dess moder har fått flytta upp i bokhyllan och jag ska snart klippa ner den lite till tror jag och göra den lite luftigare. Den växer så det knakar alltså, så här såg den ut i januari.
Har fått en förfrågan om jag kan skicka en stickling till Norge så det tänkte jag ge mig på. Dock har jag aldrig skickat sticklingar förut, några tips?
 
Sist men inte minst. Fikonträdet!
 
För ganska så exakt ett år sen fick Kalle det här fikonträdet av mig i födelsedagspresent (födelsedag nästa vecka!). När det gick mot höst/vinter blev det aldrig så att vi bar ner det till kallare/mörkare miljöer i källaren utan det blev stående på golvet i vardagsrummet, lite gömd bakom en fåtölj. Häromveckan ställde jag upp det i fönstret igen och vips! så började bladen komma. Så glad över att det överlevde vår hemska behandling. (ps jag gör precis likadant med pelargonerna, fast de får till och med stå kvar i fönstren trots avsaknad av blommor. De överlever varje år och har precis börjat blomma igen).
 
Slut på genomgång av växter.
 

Kommentarer

Madde

Och en av de små paletterna till Vallviken! :)

2017-04-26 22:43:10

Madde

Och en av de små paletterna till Vallviken! :)

2017-04-26 22:43:12

Wilda

Så fina växter! Tips för att skicka sticklingar: lägg om blött hushållspapper om rötter/plantor och lägg i en plastpåse. Blås i lite luft och knyt åt. Skicka gärna i vadderat kuvert när det ska skickas långt eller kan stöta på kyla.

2017-04-29 12:26:55
URL: http://reaktionista.se

Kommentera här: