Bolognese på belugalinser

Här kommer ett recept som jag har velat testa länge och igår kväll blev det äntligen av. Receptet är från fantastiska mera vego.
 
 
Det här behöver man ↑ + lite till.
 
 
Jag fick ihop ungefär 7 portioner på nedanstående recept.
1 morot, 1 gul lök, 1,5dl belugalinser, 1-2 vitlöksklyftor, 500g krossade tomater, 2dl crème fraiche, 2 dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 tsk socker, 1 msk balsamvinäger, lite spiskummin, basilika, salt&peppar.
 
 
Fräs lök, vitlök och moroten. Tillsätt allt annat. Låt puttra i ca 25min. Mixa med stavmixer.  Salta och peppra. Ät och njut.
 
 
 
Jag avnjöt min kvällsmåltid tillsammans med USA-valpodden, riktigt bra podcast alltså. Men det här var min sista ensammiddag på länge för senare på kvällen kom han hem som varit på kurs. Det var riktigt fint det.
 
Glad fredag!
 

Kommentarer

Sandra

Vilket spännande recept! Kan dock inte läsa vad du tyckte, blev det bra? Är ständigt på jakt efter en grym bolognese på linser men tycker att det lätt kan bli för "mjöligt" men jag kanske bara är kräsen :P

Svar: "Ät och njut" tänkte jag räckte. :-P Jag tyckte det blev riktigt bra! Jag är inget stort fan av linser egentligen då de, som du säger, får en lite mjölig konsistens som jag inte riktigt klarar. Men här "försvinner" de en del i allt det andra när all mixas. :-)
Maja

2016-04-22 08:05:56
URL: http://atilio.metromode.se

Elisabet :)

Åh, jag testade det där receptet häromdagen och det blev mycket uppskattat av alla i huset. Jag använde dock svarta bönor, eftersom belugalinserna var slut här hemma. Gott!
Jag köpte Mera Vego på bokrean och har hittat flera recept som blivit favoriter. Bland annat Nuggets gjorda på quinoa. Har testat borde ljus och röd quionoa och det senare blev godast.

Svar: Ja, så himla många bra recept i den boken! Jag gillar pasta rosso och den gröna carbonaran. Ska testa nuggetsen någon dag också.
Maja

2016-04-22 11:31:43
URL: http://www.morochdotters.se

Sandra

Haha okej, det kanske räckte då :P Men tack för att du tog dig tiden att svara, då ska jag absolut testa det här receptet :)

2016-04-25 08:14:47
URL: http://atilio.metromode.se

Kommentera här: