En brunch och en frukostlista

Då helgfrukost är det godaste målet man kan äta bjöd vi in några vänner på söndagsbrunch. Kul att få besök på förmiddagen och sen sitta och äta gott några timmar och sen har man liksom massa med söndag kvar efteråt också. Borde göras oftare. Att duka och piffa och fixa frukost är ju tre saker jag gillar en hel del så det blev ju en himskans bra kombination också.
Bordet minus brödet, yoghurten, äggröran, baconet och osten. Typ.
 
För ett tag sen läste jag någonstans (tyvärr glömt var, kanske hos Polichinelle?) om en frukostlista. För mig som älskar frukost kändes det som den ultimata listan men jag ändrade lite granna bara. Så här kommer ett gäng frukostvanor och viljor.
 
Min vardagsfrukost.
Två knäckisar med ost och en liten tallrik med yoghurt/kokosflingor/linfrö/kanske något bär.
Bröd.
Jag äter mest leksandsknäckis på vardagarna men det bästa är när man får lyxa till det med en rostad macka på helgen.
☞ Juice.
Dricker aldrig juice hemma men på hotellfrukost blir det gärna ett glas hederligt apelsinjuice. När jag bodde i Paris kärade jag ner mig i ananasjuice så det kanske jag också rekommendera även fast jag inte dricker det numer.
 ☞ Ägg.
Ägg (med lite geggig äggula) på knäckis med kaviar = bästa mackan. 
Yoghurt.
Mild och naturell för det mesta men blåbärsyoghurt med cornflakes är också gott och får mig att tänka på tiden då vi fick frukost i skolan en tid på högstadiet. = bra grej!
Müsli
För det mesta lite frön, kokos och något bär eller frukt. Som på brickan på bilden ungefär. Annars är Pauluns hallon/kako granola god den med.
Frukt.
Äter sällan frukt till frukost men på helgen kan det skäras upp lite apelsin. Och jordgubbar i filen på sommaren såklart.
 ☞ Gröt.
Fiberhavregrynsgröt med mormors äppelmos. Eller kanel och banan om äppelmos ej finns att tillgå (vilket det tyvärr inte alltid gör).
Varm dryck.
Te på helgen, min första tekopp för dagen blir oftast vid första rasten på jobbet, så inte så ofta te till frukost på en vardag. Men te framför kaffe alla gånger.
Pålägg.
Det blir mest prästost och ibland ägg&kaviar då.
Sött/bakverk.
En croissant med sylt eller en pain au chocolat. Det är lyxigt det. Jag klarar dock inte av att äta sött det första jag gör på morgonen, annat måste ätas först.
 
Så gör jag.
Vardagsfrukosten äts i köket medan helgfrukosten kan ätas på tre olika ställen (köket, soffan, stora matbordet). Radion står oftast på, inrattad på P4 för det mesta. Jag läser/kikar igenom alltid hela tidningen samtidigt som jag äter och jag sitter gärna 20-25 minuter på jobbdagar. 
 
Och SÅ HÄR kan helgfrukostarna hemma hos oss också se ut.
 
Så, det var lite om mig via frukostvanorna. Frukost kan ju ibland också vara den bästa kvällsmaten, glöm inte det. ;-)
 
 

Kommentarer

ISA

åh gjorde också denna lista för ett tag sen. Frukost är ju bäst! vill att någon av mina vänner ska styra en brunch snart ;) haha!

2016-01-24 22:52:08
URL: http://isabyl.devote.se

Jessica

Jag älskar ju frukostar så mitt inre jublar lite nu när jag ser detta inlägg! Vilken festlig brunch-buffé. Äter ofta gröt eller yoghurt på morgonen, men när jag vill lyxa till det lite extra så blir det färskt bröd, ägg och juice.

2016-01-24 23:26:31
URL: http://yiskha.blogg.se

JUNITJEJ

Åh, så gott och mysigt med brunch!

2016-02-04 20:07:56
URL: http://www.junitjejen.se

Kommentera här: