Om konsumtion och julklappar

Konsumtionen blir ju alltid aktuell när den vankas jul. Jag har ungefär konsumtions- och klimatångest varannan dag och ibland hela tiden. Men det är klart att jag shoppar jag också så så här försöker jag tänka.
 
❄ Jag vill göra hållbara val och i inredningsväg är ju mycket i vår lägenhet second hand - det är jag faktiskt stolt över. Började fundera över om stolt är rätt ord och om man "får" säga så men jo. Stolt är jag, så nu tänker jag gå över jante och säga det rakt ut.
 
Exempel: Hyllan jag hittade till min första nya lägenhet och samtliga stolar som finns i vår lägenhet. Allt loppisfyndat för småkronor.
 
 
❄ När jag har hittat något nytt som jag vill ha/villhöver/eller kanske rentutav faktiskt behöver så funderar jag läänge. Jag är verkligen ingen impulsköpare. Köper jag något på impuls så blir det oftast ett dåligt köp med några få undantag.
 
 
Exempel: Brick-fian. En pryl som man kanske egentligen inte behöver men som jag verkligen snöade in på. Tog mig dock ungefär 1 och ett halvt år innan jag slog till.. eventuellt planerat köp till lite överdrift..haha. Samma sak med koppen från house of rym. Älskar det här mönstret och har gjort i evigheter (eller antagligen så länge som den funnits). När jag till slut hittade den i en liten webbshop så kunde jag inte att motstå att klicka hem den till mig samtidigt som jag köpte lite julklappar.
 
❄ Till mig själv är jag dålig på att köpa kläder secondhand men jag är desto bättre till Hedvig. Hennes (enligt hennes mamma då..) bästa byxor just nu är ett par prickiga som köptes för 10kr på en loppis i somras. Jag kollar även alltid efter träleksaker, pussel och spel i secondhandaffärer och på loppisar. Köp- och säljsajter på facebook och blocket är ju också finfina ställen för att fynda och handla hållbart. Jag har till och med handlat second hand och sedan sålt det vidare när Hedvig växt ur det (med tydlig information om att plagget är köpt begagnat såklart).
 
 
Exempel: Första bebiströjan som jag köpte på tradera. Då jag upptäckte hur mycket det finns begagnat i klädväg, jag som mest varit inriktad på retroporslin annars. Och titta på de här fantastiska pusslen ↓ som Hedvig älskar att plocka med just nu även om hon inte pusslar på riktigt.
 
 
❄ Jag är dock dålig på att ge bort second hand, kanske för att det inte riktigt är "acceptabelt" eller hur man nu ska beskriva det. Istället försöker jag att köpa alla mina julklappar från små butiker och webbshoppar. Eller så ger jag bort en upplevelse, restaurangbesök eller ett gåvobevis.
 
 
❄ I juletider tycker jag även att man ska hjälpa andra med julfirandet om man kan. I år köpte jag julklappar till "Julhjälpen Växjö", till barn som inte är lika priviligerade som Hedvig. 
 
Så. Det var lite hur jag tänker nu i jul, hur tänker ni?
 
 
 

Kommentarer

isflingan

Åh vad det är roligt att du är tillbaka på bloggen igen :) ser framemot vad 2018 har att erbjuda.

Svar: Men åh tack! Vad glad jag blir att du tycker det! <3
Maja

2017-12-22 10:47:29

Kommentera här: